]I skolens kælder lugter der af pizza, chips og en smule sved. Man kan høre jubel, råb, grin og fornemme en god omgang hygge. I 2020 fik vi et nyt gamer-lokale, og det har været en fantastisk succes. Vi bruger det både til undervisning, og der er en del elever, som bruger det uden for undervisning.
De fag der hovedsageligt bruger gamer-lokalet er mediefag og design. Derudover har vi en flok elever, som elsker at klippe film og videoer.
“Gamer-lokalet er vores 2. hjem”
Lokalet bliver dog mest brugt af vores gamere. Vi har snakket med vores elev Nikolaj om det nye gamer-lokale. Nikolaj går i 3.g og gamer, lige så snart han har mulighed for det. Nikolaj er tovholder og medansvarlig for gamer-lokalet.
”Lige nu er vi en flok drenge, der bruger lokalet ret meget. Vi bruger udelukkende gamer-lokalet til at spille på de computere, der er dernede. Computerne er bygget til at kunne spille de mere krævende spil, og med mere krævende mener jeg de spil, som man ikke kan spille på en normal skolebærbar.
Vi bruger mest lokalet i skoletiden, selvfølgelig under ”lovlige” tidspunkter, altså spisefrikvarteret, hultimer eller lignende. Stort set hver gang vi skal opholde os på skolen for at vente på en anden aktivitet, bruger vi gameren. Vi bruger faktisk også lokalet efter skole og i weekenderne.
Det vi finder attraktivt ved lokalet er, at vi føler os mere forbundet med skolen. Forbundet på den måde, at vi mærker, hvordan skolen har brugt tid på at spørge os elever om, hvad vi kunne tænke os, og så rent faktisk har lyttet. Motivationen for at kommer i skole er blevet større. Før havde jeg en større tendens til at blive væk fra lektioner, hvis der var hultimen mellem lektioner. At vi kan sidde og game på de fedeste computere, når vi har hultime, gør at vi har lyst til at være på skolen og derved ikke bare bliver hjemme og gamer i stedet. Det er ligesom blevet vores andet hjem.
Lokalet er også en rigtig god icebreaker, idet man snakker mere med andre, end man tidligere har gjort, fordi man finder ud af, hvordan man har en fælles interesse i gaming. På den måde har det skabt en stor gruppe af elever med alle muligt sociale statusser, som fungerer godt sammen.
Noget andet der er helt specielt ved lokalet er, at vi er et par stykker, der har nøgle til lokalet. Vi kan derfor bruge det uden for skoletiden. Vi har f.eks. brugt lokalet til at holde en sleepover, hvor vi elever mødtes efter aftensmad og hyggede os med at spille computer. Det er ikke noget, vi tidligere har haft mulighed for. Vi sov på skolen og gik i bad i hallen næste morgen. Det var en speciel oplevelse og ret sjovt, at de andre i klasen ikke vidste, hvad vi havde lavet.
Gamer-lokalet har gjort min gymnasietid mere speciel og sjov.”